پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
طرح پرسشهاى متعددى در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشاى خیلى از مسایل در فهم و تفسیر قرآن مىباشد. نویسنده پرسشهایى را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخى آن به صورت اجمال و پاسخهاى احتمالى که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگى زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوى غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویستها، 2 - نظریه تمثیلى بودن گزارههاى دینى و 3 - نظریه نمادین بودن گزارههاى دینى. سپس پرسشهاى چندى راجع به قرآن مطرح گردیده است: آیا زبان قرآن نمادین یا تمثیلى است؟ دو اصطلاح ظاهر و باطن چه ارتباطى با نوع زبان قرآن دارد؟ آیا زبان قرآن علمى نیست؟ آیا مفاهیم واژهها تاریخمند نیست؟ محور دوم، تأثیر شناخت فرهنگها در فهم قرآن است. آیا شناخت فرهنگ اجتماعى تأثیر در فهم قرآن دارد؟ آیا فرهنگ عرب معیار است یا فرهنگ محیط نزول؟ آیا شناخت فرهنگ تنها نقش تفسیرى دارد یا در فهم شرایط، زمینهها و گروههاى معارض وحى نیز مؤثر است؟ محور سوم، نقش سیاق در فهم قرآن است. آیا بهرهگیرى از سیاق شامل زمینه، شرایط و اسباب نزول نیز مىشود؟ حوزه سیاق را چگونه مىتوان مرزبندى کرد؟ مقصود از سیاق عام چیست؟ آیا سیاق تنها در فهم جمله به کار مىآید یا در فهم واژهها نیز مفید است؟ محور چهارم، نقش فطرت در فهم قرآن است. آیا فطرت مىتواند در ردیف سایر منابع معرفت و فهم قرآن یاد شود یانه، تنها مویّدى بر سایر منابع است؟ رابطه فطرت با سایر منابع فهم قرآن چیست؟ محور پنجم، تأثیر عمل در درک مفاهیم وحى است. آیا عمل، تنها وسیله درست فهم قرآن است یا نقش آن تعمیق فهم است و نه ایجاد؟ محور ششم، ظاهرگرایى در فهم قرآن است. منظور از ظاهرگرایى چیست؟ فرقههاى ظاهرگرا کدامند؟ آیا زمینههاى مشترک در میان آنان وجود دارد؟ ظاهرگرایى تاچه اندازه به خصلتهاى روانى و علمى یا آموزههاى دینى ارتباط دارد؟ منتقدان ظاهرگرایى کیانند؟ تأثیر ظاهرگرایى در زمینه تفکر و مقولات اجتماعى چه بوده است؟ آیا در عصر نزول رگههاى ظاهرگرایى وجود داشته است؟ مرز میان ظاهرگرایى درست و نادرست چیست؟ آخرین محور، سطوح و لایههاى فهم قرآن است. عوامل پیدایش فهمهاى متعدد چیست؟ تأثیر پیشفرضها تا چه اندازه است؟ چه معیارى براى تأثیرهاى بایسته پیشفرضها و تأثیرهاى نابایسته وجود دارد؟ تحوّل فهمها چه نسبتى با ثبات مفهومى معارف وحى دارد؟ آیا همه فهمها صحیح و درستند یا خیر؟
منابع مشابه
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جستوجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهاى علوم قرآنى است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامى است. نویسنده، نخست به موضوع وحى پرداخته و بحثهایى چون: کیفیت و حقیقت وحى، نوع رابطه پیامبران با وحى، حسى بودن یا تجربى بودن وحى، تحلیل روانشناسانه، جامعهشناسانه، عرفانى، عقلى و حسى وحى، تحلیل وحى از طریق خود وحى، محتواى وحى، تعارض علم و دین، آیا وحى تنها عهدهدار ارتباط خلق با خالق است یا نظامهاى عباد...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه خاستگاه شرور
گردآوری شماری از پرسشهای آغازین و چالشهای پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآن پژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهای شایسته بدانها بدهند. شماری شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار می بینند. شر تعریف مصداقی دارد نه مفهومی. شر به اخلاقی و فلسفی تقسیم می شود و برخی شر را به عاطفی، طبیعی، اخلاقی و مابعدالطبیعی تقسیم می کنند. عده ای شر را به شری که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
طرح پرسشها و تأمّلاتى درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهاى این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایى را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه از نقش عقل در روش تفسیر قرآن به قرآن پرسیده و این سؤال را مطرح کرده است که در صورت تعارض تأمل عقلى با رهآورد روش فوق چه باید کرد؟ در ادامه از جایگاه سنت و روایات در این روش سخ...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
طرح مهمترین پرسشهاى حوزههاى گوناگون فلسفه اخلاق در راستاى دستیابى به ادراک و رهیافت خاص قرآنى در زمینه مباحثات نوین فلسفه اخلاق و داورى ارزشى رفتار است. پانزده محور این بخش عبارتند از: تعریف اخلاق، ارتباط دین و اخلاق، بنیادها و خاستگاه اخلاق، قلمرو اخلاق، منشأ احکام و قواعد اخلاقى، مفاهیم و قواعد اخلاقى، نقش و تأثیر ثواب و عقاب در انگیزشهاى اخلاقى، معیار و ملاک فضیلت اخلاقى، نسبیت و اطلاق...
متن کاملپرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
جست وجو و طرح آن دسته از مطالب و پرسشهای علوم قرآنی است که پاسخ به آنها قبل از تفسیر الزامی است. نویسنده، نخست به موضوع وحی پرداخته و بحثهایی چون: کیفیت و حقیقت وحی، نوع رابطه پیامبران با وحی، حسی بودن یا تجربی بودن وحی، تحلیل روان شناسانه، جامعه شناسانه، عرفانی، عقلی و حسی وحی، تحلیل وحی از طریق خود وحی، محتوای وحی، تعارض علم و دین، آیا وحی تنها عهده دار ارتباط خلق با خالق است یا نظام های عباد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 11-12
صفحات 10- 27
تاریخ انتشار 1998-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023